بیان مسئله(چالش ها و محدودیت ها):

اینجانب در سال 1372 از طریق کنکور سراسری جذب مرکز تربیت معلم قاسمی گچساران شدم و

در سال دوم تحصیلم به مرکز تربیت معلم امام سجاد(ع) رامهرمز منتقل شدم و فوق دیپلم آموزش

ابتدایی خودم را از این مرکز اخذ نمودم .

در سال 1374جهت تدریس به ناحیه ی2شهرستان اهواز سازماندهی شدم .در همان سال ابلاغ

تدریس در مدرسه ی 5 پایه شهید رجایی روستای چمبه از توابع غیزانیه را گرفتم و بعنوان مدیرو

آموزگار این دبستان مشغول به خدمت شدم .در سال بعد یعنی سال 1375به شهرستان محل

سکونتم یعنی رامشیر منتقل شدم و در دبستان هدف روستای عبدلیه که حدود 8کیلومتری

شهرستان رامشیر بود مشغول به خدمت شدم در این آموزشگاه به عنوان آموزگار پایه ی اول

منصوب شدم.سال بعد یعنی سال 76به روستای مشیلشیه دبستان 22بهمن که حدود4کیلومتری

شهر قرار داشت منتقل شدم و در این دبستان به عنوان مدیر و آموزگار مشغول به خدمت شدم. .

در همین سال از طریق دانشگاه آزاد جهت ادامه تحصیل در رشته ی کارشناسی آموزش ابتدایی

پذیرفته شدم.و در سال 1378موفق به اخذ مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی از دانشگاه آزاد واحد

امیدیه شدم . در روستای مشلشیه 4 سال مدیر و آموزگار و 2سال مدیر مستقل بودم.در سال

1381 در سازماندهی معلمان روستایی شرکت کردم و ابلاغ تدریس در دبستان شهید محمدی زارع

واقع در شهر رامشیر را گرفتم و در آن دبستان در سمت آموزگار پایه ی دوم و همچنین 2سال بعد

به عنوان آموزگار پایه ی چهارم تدریس نمودم.

در سال 85/84به دبستان شهید رئیسی نیا منتقل شدم در حال حاضر به عنوان آموزگار پایه ی

پنجم این آموزشگاه مشغول به تدریس هستم .که در این مدت چندین سال تدریس با چالش ها و

موانع و مشکلات ذیل روبه رو بودم که به اهم آن ها اشاره می کنم:


1- یکی از محدودیت های پست آموزگار وجود دانش آموزان دوزبانه که زبان مادری آنها

غیر زبان فارسی است

2-کم تجربه و دانش بودن بنده

3-بعد مسافت از شهر محل سکونتم

4- بی انگیزه بودن دانش آموزان و رغبت کم انها نسبت به یادگیری مطالب

5- عدم تعامل اولیا با مدرسه

6-یکسان نبودن روش های تدریس آموزگار و شیوه های یاد دهی اولیا در خانه

7- وجود برخی رفتارهای نابهنجار خلاف آموزه های دینی و تربیتی که عدم نماز خواندن

8-عدم رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی در محیط آموزشگاه

9-عدم آشنایی دانش آموزان به انجام آداب و رسوم مدرسه که شامل اجازه گرفتن و ورود

و خروج از کلاس

10-ضعف زیاد دانش آموزان در درس املا و دیکته

11-عدم روان خوانی صحیح و ضعف در بیان کلمات

12-غیبت های زیاد دانش آموزان

ارائه راهکارها و راه حل ها در رابطه با همه موارد و محدودیت ها ی اشاره شده در صفحات قبل اینک به ارائه راه حل ها می پردازم:

1-بیان راه حلی در رابطه با بی انگیزه بودن دانش آموزان و رغبت کم آن ها نسبت به یادگیری مطالب.

( روش تشویق به روش ستاره ها)

در مورد علاقه نداشتن و بی انگیزه بودن دانش آموزان در درس خواندن از تشویق استفاده کردم از

آن جا که تشویق و ترغیب در جوامع موجود توسعه یافته یکی از مهم ترین عوامل ترقی نظام تعلیم

و تربیت در نظام آموزش و پرورش می باشد و حتی کارشناسان تعلیم و تربیت می گویند که برای

افزایش رفتارهای مطلوب از تقویت مثبت و منفی استفاده شود به فکر راه حلی مناسب جهت رفع

موانع و مشکلات افتادم و طرحی تحت عنوان تشویق به روش ستاره ها را اجرا کردم و انگیزه ام از

اجرای این طرح علاقه و توجه و شوق معلمی نسبت به دانش آموزان مستعد که بصورت بالقوه

دارای استعدادها ی فراوانی است و برماست که این استعدادها را در جهت صحیح سوق دهیم. این

طرح به این صورت انجام می شود که کل دانش آموزان کلاس به تعداد مساوی بارعایت تناسب

درسی از قبیل توجه به معدل و نمرات گذشته از قبیل قوی ضعیف متوسط در گروههای مختلفی

تقسیم می شوند ستاره هایی که بعنوان تشویق بصورت فردی و گروهی انجام می شود و تعداد آن

موجب تشویق فرد و گروه خواهد بود و تعداد اعضای هر گروه برروی برگه هایی مقوایی بزرگ در

کلاس نصب می شوند به این ترتیب به ازای فعالیت مثبت کلاسی از قبیل پرسش کلاسی یا نمره

امتحانی دانش آموزبه صورت فردی و یا ستاره آبی در جلوی نام او قرار می گیرد و همچنین

میانگین نمرات هر گروهی که بالاترین نمره را کسب کند یا بیشتر در بحث گروهی شرکت می کند

ستاره ای به رنگ قرمز به کل گروه تعق می گیرددر مقابل به خاطر این که این طرح جنبه مثبت و

تشویقی آن بر تنبیه آن غلبه دارد تصمیم گرفتم در ازای هر چند مورد بی انظباطی یا ضعف درسی

نه در مرتبه ی اول بلکه در مرتبه های بعدی ستاره فردی یا گروهی کم شوند در پایان هر ماه وپس

از محاسبه ستاره ها که در آن شور و شوق فراوانی کل مجموعه کلاس را فرا می گیرد و بچه ها

مشتاقانه این طرح را دنبال می کنند هر دانش آموز که بیشترین ستاره آبی را کسب کرده و گروهی

که بیشترین ستاره قرمز را کسب کند بعنوان گروه برتر انتخاب میشوند و در مراسم آغازین و در

حضور دانش آموزان مدرسه جوایز متنوعی می گیرند و تشویق می شوند. 2-درمورد دانش آموز انی که ضعف پایه و مشکل املایی داشتند راهکارهای مختلفی را به اجرا گذاشتم:

گام اول: انتخاب متن املا و نوشتن آن روی تخته سیاه توسط خود دانش آموز ضعیف و رفع اشکال

آنها و خواندن همان متن توسط آن ها0

گام دوم: روزانه هر زنگ10دقیقه تمرین کردن املا و گفتن کلماتی که صداها ی همنوع (ض ذ ز-ظ-ث-س-ط-ت-ق-غ)و نوشتن آنها روی تخته سیاه و ترکیب صامت مصوت و رفع اشکال0
گام سوم : قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان0

گام چهارم: تصحیح گروهی املاهاو تهیه ی فهرست خطا های املایی0

گام پنجم: تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده0

راههای پیشنهادی برا ی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف :

-با مطالعه اطلاعات جمع آوری شده در جلسه شورای معلمان جهت تقویت املا با پیشنهادات متعدد همکاران مواجه شدیم که در ذیل فهرست وار آورده ایم:

_ دقت به مشق (رونویسی) و تصحیح غلط ها

_مطمئن شدن از شناخت حروف الفبای فارسی

_بررسی دقیق تکلیف شب در خانه

_توجه بیشتر به دانش آموزان کند نویس

_ پرهیز از حرکات اضافی موقع گفتن املا

_ استفاده از دانش آموزان ممتاز برای روخوانی و تکرارو تمرین در کلاس

_ توجه به نوع نوشتن

_ ترکیب صامت ومصوت

_ اطمینان از تلفظ صحیح حروف توسط دانش آموزان

_ تصحیح املا توسط خود دانش آموزان و.......

_ رعایت مراحل گفتن املا از طرف همکاران که مراحل قبلا" آورده شده است

_ توجه ویژه به دانش آموزان ضعیف و کندنویس

_ ارتباط با اولیای دانش آموزان به خصوص دانش آموزان ضعیف

0_ استفاده از معلمان فعال و پر انرژی در پایه های پایین تر به خصوص در پایه اول وهمچنین استفاده از معلمان زن در پایه های اول تا سوم از نظر عاطفی به خاطر داشتن رفتار مادرانه جهت تکرار و تمرین بیشتر و ارائه ابتکارات ویژه
3-بیان راه حل در بعد اخلاقی و تربیتی مخصوصا در تثبیت یادگیری نمازکه در دانش آموزان مشاهده می شد راهکارهای مختلفی را به اجرا در آوردم:

راه حل های انتخابی و اجرا:

پس از بررسی راه حل های پیشنهادی و اعتبار بخشی به آن ها موارد ذیل انتخاب و اجرا شد:
_- پرورش ریشه های فطری و احساسات مذهبی بچه ها
_-خواندن هرقسمت از نماز در هنگام ورود معلم به کلاس به مدت 2 یا3 دقیقه
_- استفاده از روش تدریس همیار (گروهی)در نماز
_-تشکیل جلسه آموزشی و تربیتی ویژه والدین
_-بیان داستان هایی در رابطه با نماز از بزرگان و استفاده از سی دی های آموزشی
ما معلم ها باید ثواب های دنیوی و پاداش های اخروی را برای بچه ها به زبانی ساده و شیوا در قالب داستان بیان کنیم.

_-استفاده مکرر از تشویق
_-همراه کردن یادگیری با بازی و تفریح
_-اختصاص 10یا 15دقیقه زنگ های قرآن و هدیه های آسمان برای آموزش نماز
_-تشویق مکرر دانش آموز انی که در گروه خود به دیگران نماز آموزش می دهند
_---تشویق کامل گروهی که زودتر از گروه های دیگر نماز یاد گرفته اند
_-ایجاد محیطی شاد و دور از استرس برای یادگیری نماز یا برگزاری نماز یا نماز جماعت قبل از ساعت ورزش در زمین فوتبال که وصول به اهداف آموزشی را بهتر تسهیل و تثبیت می کند.

_-تشویق دانش آموزان به حضور در مسجد محله ی خود (امیرالمومنین)

4- بیان راه حلی در رابطه با دوزبانه بودن دانش آموزان:

اینجانب جهت حل مشکلات دو زبانه بودن دانش آموزان از طریق تشکیل کلاس های آموزش

خانواده اقدام می کردم از طریق این کلاس ها ی آموزش خانواده والدین را تشویق می کردم که

دانش آموزان خود را در کلاس های پیش دبستانی و آمادگی ها و مهد کودک ها ثبت نام کنند تا

مشکل دوزبانه بودن آن ها حل شود..

از آن جا که خودم دوره ی آموزش کلاس های پیش دبستان و یک ماه آمادگی را دیده ام همه

ساله خودم در این آموزشگاه کلاس دوزبانه یک ماهه آمادگی پایه ی اول را خودم دایر می کنم و به

بچه ها آموزش های لازم را می دهم.

5-راهکاری در جهت کسب تجربه و دانش:

اینجانب جهت دانش افزایی و کسب تجربه در کلاس های ضمن خدمت شرکت نموده ام که

اکنون حدود 1000ساعت ضمن خدمت را در پرونده کاری خودم دارم

نتیجه گیری:

در پایان اعلام می دارم موارد راه حل هایی که ارائه نمودم قا بلیت و نمود عینی دارند که می توان
به این نتایج رسید:

نتیجه گیری از طرح تشویق به روش ستاره ها:

_فضای کلاس به محیطی نشاط آور و محل رقابت دوستانه بدل شد.

_حس همدلی و مشارکت در آنان تقویت می شود و فعالانه در این طرح شرکت می کنند.

_دانش آموزان ممتاز بسیاری از مشکلات درسی دانش آموزان ضعیف را بر طرف می کردند.

_دانش آموزان هر گروه با پا فشاری و اصرار سعی در بالا بردن نمرات گروه خود داشتندو به نوعی

در یادگیری درس از همدیگر پیشی می گرفتند.

_برخی ازاولیا ضمن مراجعه و اظهار رضایت از اجرای این طرح قول های مساعدی برای تشویق دانش آموزان می دادند.

_برخی از همکاران از این طرح بعنوان الگویی برای کلاس خود استفاده می کردند.

فرزندان خود و دیگر دانش آموزان داشتند

_ تصحیح گروهی املاهاو تهیه ی فهرست خطا های املایی0 انتخاب متن املا و نوشتن آن روی تخته سیاه توسط خود دانش آموز ضعیف و خواندن آن

_در مورد نماز حضور مرتب دانش آموزان در مسجد محله ی خود(مسجد امیرالمومنین)

-استفاده از روش تدریس همیار (گروهی) در نماز


+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391ساعت 10:47  توسط صادق درویشی  |